Gewoon lekker

Gewoon lekker

Jong geleerd

Groenten en fruit krijgen we bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Het eerste echte voedsel dat we als baby krijgen is een hapje dat bestaat uit groenten en fruit. We zouden dus verwachten dat wanneer we opgroeien groenten en fruit haast vanzelfsprekend deel worden van wat we eten en lekker vinden. Dat is maarten dele waar, want naarmate we ouder worden ontwikkelt een ieder zijn eigen smaak. Ouders moeten behoorlijk inventief zijn om kinderen spruitjes, bietjes of koop te laten eten. U herinnert zich vast wel bepaalde gerechten die u als kind beslist niet lustte, maar na aandringen toch at; hapje voor mamma, hapje voor pappa en daar komt een vliegtuig… Gelukkig gaat onze ontwikkeling verder en merken we op een gegeven moment dat we gerechten zijn gaan waarderen die we vroeger beslist niet lustten. Met enige weemoed denken we dan terug aan bijvoorbeeld de andijvie zoals moeder die maakte.

Het hele jaar keus genoeg

Het traditionele eten waarmee we zijn grootgebracht blijft veelal populair. Toch hebben we ons recepten en bereidingswijzen van andere culturen eigen gemaakt. We roerbakken, stomen en grillen dat het een lieve lust is. Daarbij komt nog dat het groente- en fruitassortiment uitgebreider is dan ooit. Onze ouders en voorouders hadden lang niet de ruime keus die wij tegenwoordig hebben. In het verre verleden verkocht de groenteman wat er op het land om de stad heen groeide, zoals rapen, uien, wortelen en bladgroenten. Groenten en fruit waren bovendien seizoensgebonden. De laatste jaren is er geweldig veel veranderd. Snelle transportmogelijkheden zorgen ervoor dat wij kunnen profiteren van het klimaat en de producten van andere landen. Nieuwe landbouwtechnieken zijn ontwikkeld en door kruising of veredeling ontstaan steeds nieuwe producten. Het groente- en fruitassortiment waaruit wij op dit moment een keuze kunnen maken geeft een aardig beeld van wat er zoal op de wereld groeit.

Lekker en gezond

We besteden steeds meer aandacht aan onze gezondheid. Groenten en fruit eten is gezond, daar is iedereen het over eens. Ze leveren voedingsstoffen die we nodig hebben om ons lichaam gezond en fit te hoeden. Voor menigeen is het gebruikelijk om de dag met fruit te beginnen of eens een dagje alleen maar groenten en fruit te eten. Groenten en fruit zijn ook erg lekker. Zonder al te veel moeite kunnen we er de heerlijkste gerechten mee bereiden. Onder het motto: meer plantaardig en minder vet, is het niet vreemd meer wanneer er in plaats van vlees een groentegerecht wordt geserveerd. U hoeft echt geen overtuigd vegetariër te zijn om te smullen van de fantasierijke en verassende gerechten die deze keuken biedt.

Hygiëne is belangrijk

Tot in de vorige eeuw waren de mensen er van overtuigd dat het eten van groenten en fruit ongezond was en zelfs tot allerlei ziektes kon leiden. Vermoedelijk werd dit veroorzaakt door de slechte hygiënische omstandigheden, zoals besmet water waarin de groenten werden gewassen. Gelukkig is bewezen dat we van groenten en fruit zeker niet ziek worden. Goed wassen en schoonmaken blijft echter belangrijk.

Onze “Hollandse” keuken

Onze hedendaagse “Hollandse” keuken is een mengeling van traditioneel koken met de inzichten, bereidingswijzen en ingrediënten uit andere eetculturen. Eén ding staat in ieder geval vast: groenten en fruit vormen met hun talloze variatiemogelijkheden een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse eten.

Over dit boek

In dit boek wordt, zoals de naam al aangeeft, aandacht besteed aan de meest gangbare en ingeburgerde groente- en vruchtensoorten. Het is bedoeld als een aanvulling op ons andere boek “Wat je vèr haalt is lekker”, waarin vooral de bijzondere producten worden beschreven. Natuurlijk is de scheiding niet altijd even duidelijk, zodat in de tekst hier en daar wordt verwezen naar “Wat je vèr haalt…..”. Bij de indeling is uitgegaan van alfabetische volgorde. Soms worden meerdere producten in één hoofdstuk behandeld. In de tekst vindt u dan ook productnamen waarbij verwezen wordt naar het betreffende hoofdstuk. Niet alle in de tekst genoemde producten konden op die manier worden opgenomen. Zo hebben bijvoorbeeld de talloze gedroogde peulvruchten geen aparte hoofdstukvermelding gekregen. Raadpleeg daarom ook de index om u ervan te overtuigen of een bepaald product is vermeld. Bij de recepten is gebruik gemaakt van de afkortingen “el” voor eetlepel, “thl” voor theelepel, en “g” voor gram.

Op deze website

Op deze website is de indeling zo als die van het boekje anders ingedeeld. En komen de 2 boeken “Doe maar gewoon… lekker “ en “Wat je vèr haalt is lekker” bijeen, met meerdere of andere recepten. En de afkortingen kunnen ook anders zijn aan gegeven “el” “tl” “thl” “g” “gram” enzovoort.

Terug naar: