Weetjes: Kiwano

Kiwano

Kiwano

De kiwano houdt het midden tussen een vrucht en een groente en behoort tot de familie van de komkommerachtigen, waartoe ook de komkommer, courgette, pompoen en meloen behoren.
De kiwano komt van oorsprong uit de de Kalahari-woestijn in tropisch Afrika.
Aan het begin van de jaren ‘80 werd deze vruchtgroente vanuit Nieuw-Zeeland op de markt gebracht.
De kiwano is geen familie van de kiwi, wel zijn ze allebei vanuit Nieuw-Zeeland geïntroduceerd.
De kiwano wordt in het buitenland ook wel gehoornde meloen genoemd.

De decoratieve vruchtgroente ziet er dan ook uit als een ovale meloen met hoorntjes.
De kiwano heeft een lengte van 10-15 cm en is oranje van kleur.
Het groene, geleiachtige vruchtvlees is verdeeld in vakjes.
De vele pitjes zijn eetbaar.

Koopinformatie:

Een onrijpe kiwano is groen van kleur.
Tijdens het rijpingsproces verkleurt de schil van groen naar oranje.
Bij het intreden van deze verkleuring kan de vruchtgroente al worden gegeten.
De smaak is variabel.
Meestal is de smaak fris en lijkt iets op een mengsel van banaan en citroen.
Kiwano is het hele jaar verkrijgbaar.
De vruchtgroente komt in de periode tussen januari en mei volop op de markt.
Aanvoerlanden zijn Nieuw-Zeeland, Israël, Portugal, Zuid-Afrika, Ecuador en Kenia.

Bewaren:

Bewaar een kiwano niet in de koelkast maar op een koele plaats (ca 12 graden).
De vrucht is enkele weken houdbaar, bij kamertemperatuur iets korter.
De vruchtgroente staat bijzonder decoratief op een fruitschaal.

Behandeling:

De kiwano wordt als een vrucht gegeten.
Snijd de vruchtgroente in de lengte doormidden en lepel hem uit zoals een grapefruit.
De pitjes zijn eetbaar.
Strooi er eventueel een schepje suiker over.
Het vruchtvlees past goed in fruitsalades.
Wrijf het vruchtvlees door een zeef voor verwerking in ijs, sorbets en cocktails.

Toepassing:

  • In fruitsalade met ananas, banaan, appel en gehakte nootjes
  • Halve vrucht besprenkelen met limoenspa en serveren met gezoete slagroom
  • Kiwanosap is dorstlessend

Voedingswaarde:

Vitamine C: – mg
B-Caroteen: –
IJzer: –
Kcal: –

Wist je dit:

****

Recepten uit het boekje, zie bron:

Zie ook andere recepten met “Kiwano

Bron:

Over Marcel

Wat koken we vandaag. Dat is de vraag !!!
Dit bericht werd geplaatst in Weetjes over Aardappels Groente & Fruit en getagged met . Maak dit favoriet permalink.