Weetjes: Gele uien

Gele uien

Uien, geel IMG_1172

 

De naam ui (Allium cepa) (ook wel ajuin of juin genoemd in Zuid-Nederland en Vlaanderen, en siepel in Noord-Nederland). De ui behoort net als prei, knoflook en bieslook tot het geslacht Allium, ofwel de uienfamilie. Op de Nederlandse akkers groeien verschillende soorten uien. Ze verschillen in grootte, kleur en scherpte. De gele ui of “gewone ui” is de ui die je overal kunt kopen. Hij heeft een goudgele schil en is van binnen wit. Het vruchtvlees is stevig en heeft een pittige smaak. De gele ui is zeer veelzijdig. Hij is geschikt om mee te koken, stoven of bakken en past bij vele gerechten, soepen en sauzen. Een paar ringen rauwe ui geeft pit aan een stamppot of salade.

De gele ui wordt, wereldwijd, ook veel gebruikt voor verwerking in de voedingsmiddelenindustrie. Zo wordt er bijvoorbeeld uienpoeder van gemaakt. De ui werd 3000 jaar voor Christus al gekweekt in Azië en China en later in India. Het waren de Romeinen die de ui in Europa introduceerden. Uien zijn er het hele jaar door verkrijgbaar.

Bewaren en inkoop:

Uien moeten hard zijn, droge buitenste schil hebbenen mogen geen uitlopers hebben. Bewaar uien op een koele (12-15C), donkere en droge plaats buiten de koelkast. Zo zijn uien enkele weken tot 2 maanden te bewaren. In een goed gesloten plastic zakje of bakje kun je stukjes ui tot 3 maanden in de diepvries bewaren, bij minimaal -18C.

Voedingswaarde:

De voedingswaarde van 100 gram verse Gele ui:

  • Energetische waarde: 176 kJ (37 kcal)
  • Koolhydraten: 10,11 gram
  • Eiwit: 0,92 gram
  • Vet: 0,08 gram
  • Vitamine C: 5,0 mg
  • Vitamine B1: 0,03 mg
  • Vitamine B2: 0,03 mg
  • Calcium: 29,0 mg
  • IJzer: 1,0 mg
  • Kalium: 185 mg

Schoonmaken en bereiden:

Pel de ui en snijd of snipper hem. Maar doe dit pas vlak voordat je ‘m gaat gebruiken. Het vocht uit de ui kan na het snijden snel bitter gaan smaken. Zoals je vast wel eens hebt ervaren, gaan bij het pellen of snijden van uien je ogen tranen. Je voorkomt dit door de uien eerst een paar uur in de koelkast of een paar minuten in de diepvries te leggen. Een andere mogelijkheid is om uien onder water te snijden of te schillen.

Bereidingstijden van gele ui:

  • Koken: ca. 10 minuten
  • Fruiten/bakken: ca. 2 – 4 minuten
  • Magnetron: ca. 4 – 6 minuten
  • Smoren: ca. 30 minuten
  • Grillen: ca. 15 – 20 minuten
  • Stomen: ca. 40 minuten

Wist je dit:

(De Warme Winterkost weetjes)

Meest gegeten groente:

De meest gegeten groente in ons land is de ui. Per jaar eet elke Nederlander zo’n 4-5 kilo.

De symboliek van kool & hutspot:

Kool: staar voor de moederschoot en wordt geassocieerd met de geboorte.
Hutspot: hutspot staat symbool voor Leidens onzet. Het verhaal gaat dat de Spanjaarden (belegeraars van Leiden tijdens de 80-jarige oorlog) bij het overhaast vluchten uit Leiden voor onder andere de Watergeuzen, een pot achterlieten met peen, uien, pastinaak en vlees. Dit wordt hutspot genoemd.

Warme Winterkost tips:

Uien schoonmaken zonder tranen? Zet een duikbril op

Recepten:

Gewone (uien)

Voor meer informatie zie:

kleinerand

Uien IMG_1168Uien

De ui behoort tot de sterk geurende uiachtige, waartoe ondermeer knoflook en prei behoren. De ui is een heel oud gewas. In Egypte werden uien als krachtvoedsel aan de pyramidebouwers gegeven. Bovendien wordt … Lees verder →

kleinerand

Bron: groentenfruitbureau.nl

Over Marcel

Wat koken we vandaag. Dat is de vraag !!!
Dit bericht werd geplaatst in Weetjes over Aardappels Groente & Fruit en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s