Weetjes: Frambozen en bramen

Frambozen en bramen

Bramen & Frambozen IMG_1451

Bramen & Frambozen

Frambozen en bramen zijn erg kwetsbare fruitsoorten. Ze behoren, evenals de aardbeien, tot de grote rozenfamilie. Frambozen en bramen hebben een duidelijke overeenkomst, ze zijn opgebouwd uit talrijke bolletjes, zogenaamde deelvruchtjes. Het vruchtvlees is zoet en sappig. Frambozen hebben een kenmerkend aroma. Bramen zijn met name in de maanden augustus en september verkrijgbaar, frambozen in de maanden juli en augustus. Frambozen en bramen komen uit eigen land en worden geïmporteerd uit ondermeer Duitsland en Frankrijk.

Bewaren en inkoop:

Frambozen en bramen moeten bij aankoop gaaf zijn zonder kneuzingen. De vruchten komen vooral verpakt in bakjes in de handel. Ze zijn erg kwetsbaar en gevoelig voor schimmel. Koop verse, ongekneusde vruchten. Controleer de bakjes op aangestoken exemplaren. Spreid ze uit op een bord en bewaar ze ongeveer 2 dagen in de koelkast.

Voedingswaarde:

De voedingswaarde van 100 gram verse Frambozen:

  • Energetische waarde: 134 kJ (32 kcal)
  • Koolhydraten: 7,0 gram
  • Eiwit: 1,0 gram
  • Vet: 0,65 gram
  • Vitamine C: 32 mg
  • Vitamine B1: 0,09 mg
  • Vitamine B2: 0,06 mg
  • Calcium: 15,0 mg
  • IJzer: 1,5 mg
  • Kalium: 228 mg

De voedingswaarde van 100 gram verse Bramen:

  • Energetische waarde: 155 kJ (37 kcal)
  • Koolhydraten: 6,0 gram
  • Eiwit: 1,0 gram
  • Vet: 0,1 gram
  • Vitamine C: 12 mg
  • Vitamine B1: 0,03 mg
  • Vitamine B2: 0,04 mg
  • Calcium: 60,0 mg
  • IJzer: 1,0 mg
  • Kalium: 185 mg

Schoonmaken en bereiden:

Om aroma- en sapverlies te voorkomen de vruchten snel in koud water wassen. Pas daarna de kroontjes en steeltjes verwijderen met duim en wijsvinger of met een scherp mesje. Was de frambozen en bramen nooit onder stromend water, dat kan kneuzingen veroorzaken. Eet de vruchten puur of verwerk ze in een fruitsalade of gebak. Voor het maken van puree is het handig de vruchten te pureren met een staafmixer. Vooraf koken is niet nodig, omdat de vruchten vrij zacht zijn. Pitjes kunnen er desgewenst uitgezeefd worden.

Variëren met frambozen en bramen:

  • vlaaibodem bakken van brooddeeg (bijv. witte broodmix), deze vullen met een laag gele room en bramen, afdekken met een laagje taartgelei (bijv. taarttina)
  • frambozen en bramen pureren en verwerken in milkshakes
  • jam van frambozen en/of bramen
  • bramen en frambozen in vruchtensalade en bowl
  • frambozen verwarmen en serveren met ijs en salgroom

Wist je dit:

(De Zachte zomerfruit weetjes)

Zomerfruit invriezen:

Aardbeien, frambozen en alle andere soorten zomerfruit kun je prima invriezen. Doe dat zo snel mogelijk na aankoop. Verdeel het fruit op een bord of in een schaaltje en laat het fruit bevriezen. Wanneer de  vruchten bevroren zijn kun je ze verpakken in een diepvrieszakje of –doosje.

De symboliek van aardbeien & frambozen:

Aardbei: staat symboliek voor de perfecte vriendschap, kortstondig genot en zomergevoel.
Framboos: Staat symbool voor de zoete liefde.

Zomerfruit in de blender:

Met een blender en wok kun je van aardbeien, bessen, bramen en frambozen tal van verrassende zonnige lekkernijen bereiden. Bijvoorbeeld een heerlijke smoothie gemaakt van frambozen en vruchtensap. Zo simpel, maar o zo lekker. Probeer zelf maar eens.

Nooit meer verstopt:

Wist ja dat bramen en frambozen goed zijn voor je stoelgang? Deze zomertoppers zitten boordevol vezels. Een voedingsstof die er niet alleen voor zorgt dat je sneller en langer verzadigd bent, maar ook zorgt voor een goede darmwerking en optimale stoelgang.

Zonnige zomerfruit tips:

Hoe groter de braam hoe lekkerder.

Spoel frambozen liever niet af, frambozen zuigen het water op.

Recepten uit het boekje, zie bron:

Zie ook andere recepten met “Frambozen
Zie ook andere recepten met “Bramen

kleinerand

Bowl fantasieBowl “fantasie”

“Recept” Bowl “fantasie” Categorie: Bowl, Dranken Aantal personen: – Ingrediënten: 750 gram verschillende vruchten zoals druiven, kiwi’s, aardbeien, frambozen, appels, ananas, enkele schijfjes citroen 2 flessen witte wijn 0.5 l koolzuurhoudend mineraalwater of … Lees verder →

Geplaatst in Dranken|Tags: , , , , , , , , , , |Een reactie plaatsen

kleinerand

Zomerse rijstZomerse rijst

“Recept” Zomerse rijst Categorie: Nagerecht, Bijgerecht Aantal personen: 4 Ingrediënten: 1 citroen 1 zakje vanillesuiker 75 gram droogkokende rijst 2 el basterdsuiker 150 gram frambozen (1 doosje) 150 gram bramen (1 doosje) 1 kiwi … Lees verder →

Geplaatst in Bijgerecht, Nagerecht|Tags: , , , , , , |Een reactie plaatsen

kleinerand

Bron:

Over Marcel

Wat koken we vandaag. Dat is de vraag !!!
Dit bericht werd geplaatst in Weetjes over Aardappels Groente & Fruit en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s