Weetjes: Bosui

Bosui

Foto bron: pmcg-ambakker.nl

Bosuien zijn in bosjes van 3 tot 5 stuks verkrijgbaar, vandaar de naam bosui. Aan de bosui zit vers groen blad, dat ook meegegeten kan worden. Bosuien worden geoogst voordat ze volgroeid zijn. De smaak is zacht, maar toch pittig.

Er bestaat veel verwarring over het verschil van bosui en lente-ui. Zo ver ik weet is het allebei het zelfde, alleen het verschil zit hem in de oogst. Lente-ui word vroeg geoogst en bosui later.

Bewaren en inkoop:

Bosuien moeten bij aankoop stevig aanvoelen en een fris uiterlijk hebben. U kunt ze in de koelkast ongeveer een week bewaren.

Aanvoertijd:

In het vroege voorjaar tot en met de zomer zijn er bosuien uit eigen land te koop. In de wintermaanden worden ze geïmporteerd uit ondermeer Spanje en Frankrijk.

Voedingswaarde:

De voedingswaarde van 100 gram verse Bosui:

  • Energetische waarde: 155 kJ (36 kcal)
  • Koolhydraten: 7,3 gram
  • Eiwit: 1,82 gram
  • Vet: 0,19 gram
  • Vitamine C: 6,0 mg
  • Vitamine B1: –
  • Vitamine B2: –
  • Calcium: 24,0 mg
  • IJzer: 1,5 mg
  • Kalium: 500 mg

Schoonmaken en bereiden:

Snij een plakje van de bodem eraf . Haal ook een stukje van de groen toppen en eventueel vergeelde delen weg. Was de uitjes vervolgens goed in water en snij ze in kleine ringen.

Recepten:

Bosui

Voor meer informatie zie:

kleinerand

Uien IMG_1168Uien

De ui behoort tot de sterk geurende uiachtige, waartoe ondermeer knoflook en prei behoren. De ui is een heel oud gewas. In Egypte werden uien als krachtvoedsel aan de pyramidebouwers gegeven. Bovendien wordt er … Lees verder →

kleinerand

Bron:

Advertenties

Over Marcel

Wat koken we vandaag. Dat is de vraag !!!
Dit bericht werd geplaatst in Weetjes over Aardappels Groente & Fruit en getagged met . Maak dit favoriet permalink.