Weetjes: Avocado

Avocado

Fuerte, hass, ettinger en halve avocado met pit

De avocado is de romige vrucht van een struikachtige boom, die oorspronkelijk uit Midden- en Zuid-Amerika komt. Spaanse veroveraars waren de eerst Europeanen die kennis maakten met de avocado. Ze leerden de vruchten kennen van de Azteken en noemden de vrucht ABOGADO = boter uit het bos, een afleiding van de Azteekse benaming AHUACATL. Tegenwoordig bestaan er wel zo’n 400 verschillende variëteiten avocado’s.

De Latijnse naam is Persea americana. Vier bekende variëteiten die in ons land verkrijgbaar zijn, zijn achtereenvolgens:

  • Fuerte, een peervormige avocado met een slanke hals en een gladde, heldergroene schil.
  • Ettinger, een peervormige avocado met een dikke hals en een gladde, heldergroene schil.
  • Hass, kleine, peervormige avocado met een dikke hals en een ruwe, bobbelige schil die tijdens het rijpingsproces verkleurt van groen naar zwart.
  • Nabel, dikke, bijna ronde avocado met een gladde, donkergroene schil.

Koopinformatie:

De avocado wordt pas rijp na het plukken. Een avocado is rijp wanneer de vrucht bij lichte vingerdruk rond de steelaanzet zacht aanvoelt. Van mei tot december worden de vruchten geïmporteerd uit Afrika en Midden-Amerika. Van september tot en met mei zijn avocado’s uit Israël verkrijgbaar. Een rijpe avocado heeft zachtgeel, romig vruchtvlees met een licht nootachtige smaak. Midden in het vruchtvlees ligt een grote pit, die vrij gemakkelijk verwijderd kan worden. De zwarte hass-variëteit heeft extra romig vruchtvlees.

Bewaren:

Avocado’s zijn gevoelig voor lage temperatuurbederf. Rijpe avocado’s zijn nog ongeveer 2 dagen houdbaar op een koele plaats (ca. 12 graden). Onrijpe avocado’s rijpen na bij kamertemperatuur in 2-4 dagen. De rijping van een avocado kunt u versnellen door de vrucht in een plastic zak te stoppen samen met een appel, peer of banaan. Deze vruchten staan ethyleengas af, dat de rijping van een avocado bevordert. Bewaar de plastic zak bij kamertemperatuur.

Avocado: voedzaam voor lichaam en huid:

De avocado is één van de weinige vruchten die vet bevat. Het vet heeft een goede kwaliteit. Het bestaat uit onverzadigde vetzuren en heeft een cholesterolverlagende werking op het bloed. Ondanks het vet is de vrucht licht verteerbaar. De vrucht bevat vitamine A vitamines van het B-complex en vitamine E. Deze laatste vitamine zorgt ervoor dat onze huid z’n elasticiteit behoudt. Geen wonder dat avocado-extracten veel gebruikt worden in huidverzorgingsproducten.

Consumptie:

Avocadovruchten worden voornamelijk rauw gegeten. Net als bij appels kleurt na het schillen het vruchtvlees snel bruin door blootstelling aan de lucht (enzymatische bruinkleuring). Dit kan worden tegengegaan door het toevoegen van citroensap. De avocadovrucht speelt een belangrijke rol in bepaalde Centraal-Amerikaanse keukens, in Mexico wordt de vrucht bijvoorbeeld gebruikt als basis voor guacamole door het vruchtvlees fijn te maken. Deze avocadomoes werd op de Antillen gemengd met alcohol tot een geel drankje. Door zeevaarders werd dit meegebracht naar Nederland maar hier ging men het door gebrek aan avocadovruchten het drankje maken met eieren omdat die dezelfde kleur hadden. Zo is in Nederland de likeur met de naam advocaat ontstaan.

Behandeling:

De avocado is een gemakkelijke vrucht in het gebruik. Halveer de rijpe vrucht, verwijder de pit en schep het vruchtvlees met een lepeltje uit de schil. Een andere mogelijkheid: schil de vrucht, halveer hem, verwijder de pit en snijd hem vervolgens in blokjes of plakjes. Besprenkel het vruchtvlees direct met citroensap om bruin verkleuren te voorkomen. Naar smaak peper en zout toevoegen. Voor avocadopuree het vruchtvlees met citroensap vermengen en daarna pureren met een staafmixer.

Toepassing:

  • als voorgerecht: een halve avocado besprenkelen met citroensap, zout en peper erover strooien en uitlepelen
  • als voorgerecht: avocadohelften iets uithollen en het vruchtvlees mengen met een garnalen-, krab-, of kipsalade. De holten hiermee opvullen.
  • als beleg op brood of toast: avocado vruchtvlees pureren en vermengen met gehakte ui en tuinkruiden
  • in soep: avocadopuree door bouillon roeren
  • in fruitsalade: blokjes avocado met peer, banaan en sinaasappel
  • in groentesalade: ijsbergsla met partjes avocado, reepjes paprika, partjes tomaat, maïs en plakjes banaan

Voedingswaarde:

De voedingswaarde van 100 gram verse Avocado:

  • Energetische waarde: 790 kJ (126 kcal)
  • Koolhydraten: 1,8 gram
  • Eiwit: 2,5 gram
  • Vet: 18,1 gram
  • Vitamine C: 17,0 mg
  • Vitamine B1: 0,10 mg
  • Vitamine B2: 0,09 mg
  • Calcium: 11,0 mg
  • IJzer: – mg
  • Kalium: 377 mg

Recepten uit het boekje, zie bron:

Zie ook andere recepten met “Avocado

kleinerand

Avocado met walnotenijsAvocado met walnotenijs

“Recept” Avocado met walnotenijs Categorie: Nagerecht Aantal personen: 2 Ingrediënten: 1 avocado Citroensap 2 bolletjes walnotenijs Sinaasappelrasp Slagroom voor garnering Bereidingswijze: Avocado halveren en de pit verwijderen. Het … Lees verder →

Geplaatst in Nagerecht|Tags: , , , , |Een reactie plaatsen

kleinerand

www.watkokenwevandaag.wordpress.comQuacomole (Mexicaanse dipsaus)

“Recept” Quacomole (Mexicaanse dipsaus) Categorie: Sauzen Aantal personen: – Ingrediënten: 2 rijpe avocado’s Citroensap 1 groene peper 1 tomaat 1 sjalotje 2 el ketchup 4 el biogarde of zure room Bereidingswijze: Halveer de avocado’s en … Lees verder →

Geplaatst in Sauzen|Tags: , , , , , , , |Een reactie plaatsen

kleinerand

www.watkokenwevandaag.wordpress.comAvocadotoast

“Recept” Avocadotoast Categorie: Voorgerecht, Hapjes Aantal personen: 4 Ingrediënten: 2 avocado’s 150 gram magor (laagjes mascarpone met gorgonzola) 1 tl citroensap 1 sjalotje Zout Peper Knoflook 4 plakjes ontbijtspek Kleine … Lees verder →

Geplaatst in Hapjes & Smeersels, Voorgerecht|Tags: , , , , , , , , |Een reactie plaatsen

kleinerand

www.watkokenwevandaag.wordpress.comAvocadomousse

“Recept” Avocadomousse Categorie: Nagerecht Aantal personen: 6 Ingrediënten: 2 avocado’s Sap van 1 limoen 6 el witte basterdsuiker 1/8 liter slagroom 1 eiwit Bereidingswijze: Halveer de avocado’s en schep het vruchtvlees eruit met … Lees verder →

Geplaatst in Nagerecht|Tags: , , , , |Een reactie plaatsen

kleinerand

Bron:

Over Marcel

Wat koken we vandaag. Dat is de vraag !!!
Dit bericht werd geplaatst in Weetjes over Aardappels Groente & Fruit en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s